KPN gaat stoppen met haar dochtermerken Telfort en XS4ALL. Alle diensten zullen op termijn verder gaan onder het KPN-merk. Een concrete datum is nog niet bekend.

Dat heeft KPN vandaag bekendgemaakt. KPN wil voortaan met het KPN-merk alle klantgroepen gaan bedienen, van voordeel- tot premiumdiensten. "Daarom zal in de loop van 2019 en 2020 het KPN-merk worden aangevuld met de sterke eigenschappen van de merken Telfort en XS4ALL", aldus KPN. Daarna is KPN voornemens de merken van de markt te halen. Ook Telfort Zakelijk en Yes Telecom zullen onder de KPN-vlag verder gaan. Een concrete datum hiervoor is nog niet genoemd. Voor klanten van de dochtermerken verandert er op dit moment nog niets.

“Met de focus op het KPN-merk gaan we de KPN-dienstverlening uitbreiden met de beste elementen van de afzonderlijke merken, zoals de hoogst gewaardeerde service van XS4ALL, de betaalbare voordeeldiensten van Telfort en de persoonlijke service en het deskundig zakelijk advies van Yes Telecom”, aldus Jean-Pascal Van Overbeke, Hoofd Consumentenmarkt van KPN.

In april van dit jaar start KPN met het bieden van extra voordeel aan consumenten die vaste en mobiele diensten van Telfort en KPN combineren.

Update 11-01-2019

Het bericht van KPN heeft onder klanten van de dochtermerken veel opschudding veroorzaakt. Vooral het verdwijnen van XS4ALL heeft veel teweeg gebracht. XS4ALL is sinds 1993 de eerste commerciële internetprovider van Nederland en voorvechter van internetvrijheid, privacy en veiligheid. Ondanks de overname van KPN in 1998 heeft het bedrijf deze waarden altijd zelfstandig kunnen blijven uitdragen. Daarbij werd de provider de afgelopen jaren door de Consumentenbond steevast uitgeroepen tot "beste" provider. Klanten waarderen de klantenservice en technische mogelijkheden van het bedrijf. Om de onvrede een stem te geven is een oud XS4ALL medewerker een petitie gestart om XS4ALL te behouden. Deze is inmiddels door duizenden sympathisanten getekend.

Update 24-01-2019

KPN heeft aangekondigd in mei 2019 te stoppen met de verkoop van nieuwe Telfort producten. Ook zullen dan alle Telfort winkels worden gesloten. Voor bestaande klanten verandert er voorlopig verder niets. Zij kunnen bij problemen nog steeds terecht op Telfort.nl en bij de telefonische klantenservice.

Update 25-01-2019

Volgens het actiecomité XS4ALL moet blijven blijft KPN vasthouden aan het opheffen van XS4ALL. Vertegenwoordigers van het actiecomité en KPN spraken afgelopen week met elkaar. Volgens het actiecomité is KPN niet bereid om na te denken over een toekomst voor XS4ALL en andere opties te onderzoeken. Ook weigert KPN om deel te nemen aan een openbare bijeenkomst waar de toekomst van XS4ALL wordt besproken. Inmiddels hebben al meer dan 45.000 mensen de petitie getekend die oproept tot het behoud van XS4ALL.